FAQ | Veelgestelde vragen

Als (ver)huurder heeft u altijd extra vragen, deze beantwoorden wij u graag altijd en u kunt dit doen door bij ons langs te komen, te mailen of alvast wat informatie van onze website af te halen.

Belastingen Huurder

Afvalstoffenheffing

Om uw afval te laten ophalen rekent de gemeente van Rotterdam een vergoeding.

  • Eénpersoonshuishoudens betalen € 321,20 per jaar
  • Meerpersoonshuishoudens betalen € 346,90 per jaar
    (tarieven 2016)

Deze betaalt u zelf aan de gemeente wanneer u zich ingeschreven heeft en hoeft u dus niet met de verhuurder te verrekenen.

Mensen die weinig te besteden hebben, zoals bijvoorbeeld mensen met een (bijstands)uitkering of alleen AOW, kunnen hiervoor kwijtschelding aanvragen.

Kwijtschelding voor studenten


– Je mag niet boven het bijstandsniveau verdienen
– Je mag geen eigen vermogen hebben
Als je kwijtschelding aan wilt vragen dan moet je de volgende documenten opsturen naar je gemeente:
– Kopietjes van inkomensspecificatie (loon, studiefinanciering)
– Een kopie van je meest recente afschrijvingen

Bent u het niet eens met een aanslag, dan kunt u bezwaar maken

Waterschapsbelasting

 

 

Meer informatie over belastingen in rotterdam kunt u hier vinden

Parkeer vergunning aanvragen | Particulier

U kunt uw parkeervergunning voor Rotterdam aanvragen via link parkeervergunning rotterdam.
Dit doet u online en aanvragen en wijzigingen worden digitaal binnen een werkdag verwerkt, per post duurt het vijf werkdagen.

Verhuizen


Blijft u in dezelfde parkeersector? Als u geen parkeervoorziening heeft op het nieuwe adres, dan kunt u de vergunningspas ook op uw nieuwe adres gebruiken.
Gaat u verhuizen naar een andere sector? Dan kunt u een vergunning voor de nieuwe sector aanvragen.
Geef wel uw verhuizing door aan de gemeente Rotterdam. U kunt gelijktijdig met uw verhuizing een parkeervergunning aanvragen.

Heeft u de parkeervergunning na de verhuizing niet meer nodig, dan kunt u deze opzeggen. Dit kan digitaal of per post met het formulier opzegging parkeervergunning.

Huurcontract Opzeggen | Verhuurder | Bepaalde Tijd

Indien u uw woning verhuurt voor bepaalde tijd kunt u dit op 3 manieren hebben gedaan:
‘Zonder ontruimingsbeding’, ‘met ontruimingsbeding’ en ‘op basis van de leegstandswet’.

Zonder ontruimingsbeding

O.a. wijziging huurprijs en eigen gebruik.
Lees meer

Met ontruimingsbeding

In geval van eigenbewoning of (e)migratie naar het buitenland.
Lees meer

Leegstandswet

Indien u een vergunning v.d. gemeente heeft
Lees meer

Onderhoud

Wie neemt welke kosten voor zijn rekening en hoe wordt dit opgelost wanneer dit voorkomt.
Wij adviseren u om het vastgoed beheer via ons te laten uitvoeren. Wij lossen de onderhoudswerkzaamheden op en zorgen dat de huurinkomsten goed verlopen.

  • Wij laten de huurder altijd een onderhouds formulier invullen, daar kan de huurder ook zien wie er verantwoordelijk is voor welke kosten.
  • Wij communiceren dit met u, indien u ons een mandaat heeft gegeven laten wij het onderhoud uitvoeren indien dit niet onder het toegestane bedrag uitkomt.

Bodformulier

Wanneer u een woning heeft gevonden die u interessant vindt kunt u hierop een bod doen. In dit bod formulier worden de primaire huurvoorwaarden door u gesteld, geeft u uw personalia en is er een column voor extra voorwaarden.
Primaire huurvoorwaarden: huurprijs, duur, datum van intrek, gemeubileerd of ongemeubileerd, aantal personen, huisdieren.
Extra voorwaarden: U wilt eventueel een kamer laten verven, een nieuw bed geplaatst hebben etc.
Persoonlijke gegevens: U geeft hier uw NAW gegevens, informatie over uw inkomen en staat ons toe om een credit check te doen.

Stel de woning wordt geadverteerd voor € 1200,-, en u doet een bod van € 1150,- per de 1e van de aankomende maand en de eigenaar accepteert dit in de door u gestelde voorwaarden , dan bent u met verhuurder een voorlopige huurovereenkomst aangegaan en de eventuele courtage afspraken die u heeft gemaakt met ons kantoor. Dit kan dan ook niet meer ingetrokken worden.

Extra info:

  • Een bod is nooit vrijblijvend, een mondeling bod is zeker bindend maar wij bevestigen dit altijd middels een bod formulier.
  • Indien de eigenaar niet akkoord gaat, krijgt u hier melding van. In de meeste gevallen zult u een tegenbod ontvangen, welke u dan wel of niet kunt accepteren.
  • Met een bodformulier hebben wij ten alle tijden een kopie van uw paspoort nodig.

Huurcommissie

Het staat huurder vrij om contact op te nemen met huurcommissie om puntentelling te laten toetsen indien punten onder de liberalisatie grens uitkomen wat veel voorkomt met sociale huurwoningen.
Dit is vermeld omdat verhuur makelaar verplicht is naast zijn relatie met opdrachtgever een wettelijke informatieplicht heeft naar huurder.

Ons persoonlijke standpunt:
U maakt een duidelijke afspraak met de huurder. Partij 1 leent de woning en partij 2 betaald hier geld voor. Indien dit voor u te veel geld is of u bent hier niet mee eens moet u deze afspraak niet aangaan. Wanneer er klachten zijn m.b.t. de woning en deze worden na meerdere pogingen niet opgelost kunt u naar de huurcommissie gaan om dit op te lossen, het gaat immers om uw woning. Is de woning echter in goede staat en is de eigenaar (partij 1)  zijn afspraak volledig nagekomen is het niet de bedoeling om hier later op terug te komen of de afspraak eenzijdig en zonder overleg te veranderen. Een puntentellingsysteem houdt namelijk enkel rekening met een aantal basispunten. Zaken zoals locatie, koopprijs, kosten vloer, verf en onderhoud worden hier niet in meegenomen. Zo kunt u ervoor zorgen dat de eigenaar hierin verlies loopt en wellicht in de financiele problemen komt. Niettemin is het momenteel nederlands recht en u kunt hier aanspraak maken.

FAQ
Laat een review achter.